Ön amortisörlerin sökülüp takılması 1150 ve 1200 GS'lerde hemen hemen aynı.Sadece içerisine konulan yağın miktarları farklı.


İşe tekerleğin sökülmesi ile başladık.Bunun için önce frenler,takometre teli ve ABS sensörünün yerlerinden sökülmesi gerekiyor.Frenler her iki tarafta da ikişer cıvata ile tutuyor.Bu cıvataları Torx 30 anahtarla söktükten sonra disklerden ayırıp tek bir yıldız cıvata ile tutan takometre telini bulunduğu yerden çıkartıyoruz.



ABS sensörüde tek bir cıvata ile tutuyor.




Ardından tekerleğin orta milini çıkartmak için amortisörlerin en altında ön tarafa bakan biie cıvatayı gevşetip,orta milin somununu 17 lokma ile açıp mili çıkartıyoruz.Bu somunu çıkartmak için milin diğer tarafında bu iş için açılmış deliklerden geçirilecek bir tornavida veya benzer bir aletle mili sabit tutmak gerekiyor.





Amortisörleri yerinden çıkartmak için ortada amortisörleri sıkıştıran döküm kelepçenin cıvatalarını sökmek gerekiyor.Bunlar için Torx 40 gerekli.

Loctite'la sıkıştırıldıkları için kolay gevşemiyorlar.



Sıra üst taraftaki somunları gevşetip amortisörleri serbest bırakmaya geldi.



Bunlar 14 numara lokma ile sökülüyorlar.Somun gevşetilirken amortisörün pistonunun dönmemesi için alt taraftan uygun bir anahtarla tutulması gerekiyor.Alt tarafta bunun için dişler yapılmış.





Artık amortisörler serbest.Alt taraftan kovanı bulunduğu yerden çıkartabilmek için amortisör pistonlarını yukarıdan çekerek çıkartmak gerekiyor.Bu çok basit bir işlem.Ama bundan önce pistonun kovana girdiği yerdeki plastik bileziğin dikkatlice,zedelemeden alınması gerekiyor.Aksi halde piston sıkışan hava nedeni ile çıkmamakta direniyor.



Bundan sonra alttan amortisörleri çekerek dışarıya alıyoruz.Bunun için amortisörü ortadan sıkan döküm kelepçeyi bir tornavida yardımı ile aralamak gerekiyor.






Amortisörlerin içerisindeki yağı boşaltınca bu değişim işini yapmakla motosiklete ne kadar büyük bir iyilik yaptığımızı görüyoruz.



İçlerindeki yağ inanılmaz kirlenmiş.Ama bir tanesi diğerine göre çok daha fazla kirli.İki amortisörden çıkan yağların renkleri gece ile gündüz gibi birbirinden farklı.Daha çok kirlenmiş olanın akışkanlığıda gitmiş.Pelte gibi olmuş.



Bu bizi şüphelendiriyor.Daha kirli yağın çıktığı amortisörün keçesinde bir sorun var kesin.Kalkıp sanayiye keçe aramaya gidiyoruz,ama bizim keçelerin aynısından bulamıyoruz.Bizim keçeler çift yaylı,yani hem altta,hemde üstte yay var.



Bunun üzerine keçenin üzerindeki segmanı alıp neredeyse saç teli kalınlığındaki yayını söküp,ek yerinden açarak daha iyi sıkması için 2-3 milim kesmek sureti le kısaltarak yerine takıyoruz.

Bu arada amortisörün içerisinde biriken çamur ve toz taneleri inanılmaz.



Amortisörleri,yağ iyice aksın diye ters çevirip bir kabın içerisine koyuyoruz.



İçlerini gaz yağı ile bir güzel çalkalayıp temizledikten sonra Castrol Forkoil SAE 10W yağımızdan 480'er cl. koyuyoruz.




Elimizde tam bir ölçek olmadığı için miktardan şüpheleniyoruz ve eski bir yöntemle,yağ seviyesinin ağıza olan mesafesini ölçerek her iki amortisördeki yağ miktarını eşitliyoruz.



ÖNEMLİ NOT : 480 cl. herhangi bir manuele dayalı olarak tespit edilmemiştir.Amortisörlerin içerisinden çıkan yağ miktarı ve internetteki bir forumda yazılan miktarlar esas alınmıştır.Dolayısı ile yanlış olabilir.

Bundan sonra sökerken yaptığımız işlemlerin tersini yaparak motosikleti topluyoruz.Burada dikkat edilmesi gereken iki önemli husus var.

Bir tanesi amortisörleri yerine,yani ortadaki döküm kelepçelerin içerisine sokup yerleştirdikten sonra bu kelepçelerin somunlarının gevşek bırakılıp tekerlek ve tekerleğin mili takıldıktan sonra sıkılması gerekiyor.Aksi halde doğru bir biçimde pozisyonlandırılması olanaksız.

Ortadaki döküm kelepçenin dört adet somununa Loctite uygulanarak yerlerine taklması en doğrusu.



Bir diğeri ise,önce tekerlek milinin somunu sıkıştırılmalı ve ancak bundan sonra amortisörlerin en altında bulunan cıvatalar sıkılmalı.



Son olarak en üstteki somunlarda Loctite uygulandıktan sonra sıkılıp kapakları kapatıldığında işlem bitiyor.



Artık 1150 GS ADV Toroslara tırmanmaya hazır.



Bu iş bittikten sonra 1150 GS''in Final Drive yağının değişmesine geliyor sıra.

1150 GS'in final drive yağını değiştirmek bisiklet lastiğini şişirmekten daha kolay.