Enduroist Slogan
Bizi Takip Edin Follow us on Facebook Follow us on Twitter Watch us on YouTube
Kayıt ol
1 den 10´e kadar. Toplam 10 Sayfa bulundu

Threaded View

  1. #10
    Enduroist Üye VOLKAN DİZGE - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Isim
    volkan dizge
    Üyelik tarihi
    26-11-2021
    Bulunduğu yer
    istanbul
    Mesajlar
    5
    Motosiklet
    Nc750 D Integra
    Marka
    Honda

    Standart

    Faydalı bir çalışma olmuş,elinize sağlık.Ek olarak
    https://docs.google.com/spreadsheets...htmlview#gid=0
    Bazı yağların karşılaştırmaları mevcut.Yağlar konusunda özel bir ilgim var nedendir bilmiyorum, TBN değeri/100° deki akışkanlık değerleri,HTHS değerlerine dikkat etmek gerekiyor.Piyasada iyi olduğunu düşündüğümüz bazı yağlar aslında hiç te öyle değil.Bazı soruların cevapları;

    Motor neden yağ eksiltir ?

    Yağ eksilmesinin ana nedeni motorun teknolojisiyle ilgilidir. Yeni teknolojiyle metaller arası boşluklar en aza indirilerek, motorun daha kompakt olması ve daha fazla performans göstermesi sağlanmaktadır. Bunun sonucunda da yağın eksilmesi meydana gelir. Diğer nedenlerde araç tanıtım kitaplarında önerilen performans ve viskozite değerlerine uygun yağ seçilmemesi, motoru sürekli yüksek devirlerde kullanılması ve motor ömrünün azalmış olması veya mekanik bir arıza olması örnek olarak gösterilebilir.

    Yağ eksilmesi durumunda farklı marka yağ eklenmesi motora zarar verir mi?

    Zorunlu durumlarda aynı viskozite derecesinde ve aynı API sınıfında olan farklı marka yağ eklenebilir. Mineral yağ ile sentetik yağın birbirine karıştırılmamasına dikkat edilmelidir. Aksi taktirde motorda ani ya da doğrudan bir zarar oluşmasa bile yağın kimyasal yapısı bozulabilir, motor koruması azalabilir. Bu yöntem geçici bir yöntemdir ve yağın en kısa zamanda tümüyle değiştirilmesi tavsiye edilir.

    Sabahları aracın zor çalışması motor yağıyla ilgili bir durum mudur?

    Çok soğuk havalarda kalınlaşan yağ ilk çalışma anında motorun içinde rahat dolaşamaz ve aracın zor çalışmasına neden olur. Bu nedenle özellikle soğuk havalarda düşük viskoziteli, kısmi sentetik ya da tam sentetik yağların kullanılması tavsiye edilir.
    Bir yağda üretim şekli ya ekonomi amaçlıdır ya da yüksek performanslı kullanıma dayanıklılık amaçlıdır. Birde orta kararlılar vardır, ne şiş yansın ne kebap mantalitesinde. 10w-30’lara bakarsınız mesela fuel economy full economy gibi şeyler yazar. 10w60’a bakarsınız yarış pisti resimleri falan vardır, yüksek performans vb. ibareler görürsünüz. Bu değerlendirmeyi yapan en önemli ölçüm birimlerinin başında HTHS oranı gelir. High Tempature High Shear yani yüksek sıcaklık yüksek kayma. Shear burada, iki cisim arasındaki kaymayı ifade ediyor. Dayanıklılık HTHS ile ölçülür. Yüksek HTHS yüksek dayanıklılık ifader ederken düşük HTHS ise düşük yakıt tüketimi anlamına gelir.

    Bir de cSt denilen bir olay var.
    Viskozite ; aslında kıvam demektir. Akışkanın akmaya karşı gösterdiği direnci gösterir. Dinamik viskozite yani kinematik akmazlık cSt ile ölçülür. 20 derecedeki suyun viskozitesi 1 cSt kabul edilir.

    Formülü de şu şekildedir;
    1 cSt = 1 mm^2·s^−1 = 10^−6 m^2·s^−1

    Bilinen materyaller üzerinden örnekler vermek gerekirse;
    Oda sıcaklığında su: 1 cSt
    Antifreeze: 15 cSt
    Motor yağları: 50-200 cSt – Gress yağa doğru 2,000 cSt
    Bal: 2,500 cSt
    Şokella: 15-20 000 cSt
    Ketçap: 50,000 cSt
    Domates salçası veya fındık ezmesi: 150,000-200,000 cSt
    Macun: 100,000,000 cSt
    Silikon 200,000 cSt den 20,000,000 cSt’ye kadar değişir.

    Yağlarında viskozite değerlerini her yağın teknik tablosundan okumak gerekir. İlgili yağın web sitesinde döküman olarak bulabilirsiniz. Örneğin, Google amcaya Motul 10w30 TDS yazdığınızda ilgili Technical Data Sheet karşınıza çıkacaktır.

    Birde yağların grupları var, üretimde kullanılan teknik ve materyale göre, tam sentetik, yarı sentetik muhabbeti var ya, işte o durumda grup denilen sınıflandırmalara göre ayrılır:
    Grup I – mineral
    Grup II/II+ – hydrocrak (VI <120)
    Grup III – hydrocrack ( VI >120, Mineral kökenli “Sözde Sentetik” )
    Grup IV – polyalphaolefin ( insan yapısı Sentetik )
    Grup V – Ester & benzeri tam sentetik maddeler ( Ester veya Polyolester, süper üstün seviye Sentetik, jet uçak motorları için).

    Piyasa ürünü yağların çoğu sentetik yazar ama aslında madeni yağ karışımı ithiva eder. Aslında son kullanıcının farkedemeyeceği çok ince bir fark vardır. Full sentetik ile %100 sentetik kelimelerine dikkat ediniz, burada büyük kelime oyunu var. Yani Full sentetik yazanlar minimum %30 mineral yağ barındırmaktadır. Detay ve kaliteden kastım da kullanılan malzemenin özelliğinden ileri geliyor. REDLINE ve MOTUL haricinde piyasada POE bazlı yağ pek yok. Bu markalar bu nedenle genele göre üstün ve pahalılar.
    Konu VOLKAN DİZGE tarafından (29-11-2021 Saat 02:54 ) değiştirilmiştir.

 

 

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •