MESLEK İÇİ MOTOSİKLET KAZALARI ARAŞTIRMA RAPORU ÖZETİ
Sunmuş olduğum bu bilgiler meslek içinde meydana gelmiş 100 motosiklet kazası raporu özetidir.
Kaza mevkileri:
Kazalar mevki olarak incelendiğinde çok dikkat çekici bir sonuç ortaya çıkmıştır. Kayıtlı olan kazalarımızın % 76’sı düz bir hatta meydana gelmiştir. 76 kaza düz bir hatta 19 kaza kavşaklarda; 2 kaza virajlarda; 1’er kaza ile katılım, ışıklar, park halinde ve ayrımlar olarak sıralanmaktadır.
Görüldüğü üzere motosiklet kullanıcıları için büyük risk olarak görülen virajlarda, kavşaklarda kaza oranı oldukça düşüktür.
Düz bir hattan kasıt ise viraj, katılım, ayrım gibi olumsuz yol şartlarının olmadığı; fiziksel şartlardan arınmış yollarda meydana gelmiştir. Tabi burada kusur dağılımları yine dikkate alınmamıştır.
Peki neden düz bir hatta kaza yapıyoruz. Düşüncelerinizi paylaşırsanız sevinirim arkadaşlar…
Oluşumuna göre Kazalar:
69 kaza yandan çarpma, çarpılma; 16 kaza arkadan; 6 kaza yaya ile 3 kaza duran araçla; 2 kaza duran motosikletimize çarpma veya çarpılma; 1’er kaza ile sabit cisme, açılan kapıya çarpma, motosikletimize çarpıp kaçma da sırayla takip etmektedir. Tahmin edeceğiniz gibi yandan çarpma veya çarpılma genelikle otomobillerle olmaktadır.
Kaza Esnasında Yol Duruma:
89 kazada yol yüzeyi kuru; 10 kazada ıslak; 1 kazada ise yüzey kaygandır. Bu sonuç bizlere, meydana gelen kazalarda yol durumların olumsuz etkisinin dikkate alınacak miktarda olmadığını gösterir.% 89’luk bir yoğunlukta kuru yol yüzdesi bu fikrin en büyük kanıtını oluşturmaktadır.
Kaza Esnasında Hava Durumu:
76 kaza havanın açık olduğu zamanlarda; 19 kaza bulutlu havada, 3 kaza yağmurlu havada; 2 kaza ise karlı havada meydana gelmiştir.
Bariz olarak da kaza oluş sebeplerinde havanın olumsuz şartları etken değildir. Zira motosiklet yol tutuşunun maksimum olduğu havalarda daha güvenli bir sürüş sağlamaktadır. Kazalarımızın % 76 sı açık havada meydana gelmesi bu önemli konuyu araştırmanın bir nevi dışında bırakmaktadır.
Kaza Zamanları:
Kazalar gün durumu açısından incelendiğinde: 84 kaza gündüz; 14 kaza gece; 2 kaza alacakaranlıkta meydana gelmiştir.
Bu grafikten kazalarda görüş açısını gündüz ve gecenin etkilemediği, fakat trafik yoğunluğunun maksimum düzeyde gündüz olması nedeniyle bu konuda daha hassas davranılması gerektiği sonucu çıkmaktadır.
Kaza Yapılan Araçlar:
toplam 100 kazadan 72 kaza otomobillerle; 14 kaza kamyonetlerle; 2 kaza minibüslerle; 1’er kaza otobüs ve arazi aracı ile 3 kaza birbiriyle; 1 kaza tek taraflı ve 6 kaza yayalar ile meydana gelmiştir.
Otomobillerle oluşan kazaların yoğun olması trafikte en fazla seyreden araçların otomobillerin olması sonucuna bizi ulaştırabilir. Fakat otomobillerin bizim için büyük bir risk olmasının asıl sebebi yine bizleri trafikte geç fark etmeleridir. Zira tüm kazalarda otomobil sürücülerinin söylediği tek cümle ‘sizi fark edemedim’ olmaktadır.
Kaza Saatleri:
Grafikten kazaların daha çok sabah 8 ve öğle 12 saatleri arasında meydana geldiği görülmektedir. İlk iş çıkışı vücudun yorgunluğu ve uyku halinde olma dezavantajını bertaraf etmemiz uygun olacaktır.
Kaza yoğunluğu akşam saatlerine doğru düşüşe geçmektedir. Tüm yıllar baz alındığında toplam 47 kaza saat 8:00 ve 12:00 arasında; 32 kaza 13:00 ve 16:00 saatleri arasında; 21 kaza ise 17:00 ve 23:00 saatleri arasında meydana gelmiştir.
Kaza Yapılan Yerler:
Otoyollarda toplam 27 kaza; caddelerde 66 kaza; sokaklarda 7 kaza meydana gelmiştir.
Buradan motosiklet kültürünün hala tam anlamıyla gelişmediği sonucuna ulaşılabilir. Kabul görmüş her olgu gelişmek ve değişmek için çok büyük zorluklarla karşılaşmaz. Ve denilibilir ki zaman ve eğitim en büyük tutanağımız.
Değişen ve gelişen dünyada hiçbirşey aniden olgunlaşamaz. Hız tabiki önemli. Öyle ki bizim hızımız oldukça düşük.
Herkes üzerine düşeni yaparsa ve olaya kendisinden başlarsa; gelecek motosiklet kullanıcıları için mükemmel olacaktır.
Saygılarımla...