Yeni başlayanlara yatmayı öğretmek
Aslında hepimiz için faydalı ipuçları

Yeni sürücülere motorlarını dik tutmaları gerektiğini söyleyen iki şey vardır:


Korkarlar çünkü daha önce motorlarını düşük hızda manevra halindeyken fren uygulayarak düşürmüşlerdir.
Korkarlar çünkü motorlarının düşük hızda dönerken stop edeceği ve düşürecekleri endişesi taşırlar

Motorlar soğuk olduklarında, jigle/jigle ayarı/rölanti ayarı bozuksa stop edebilirler. O yüzden düşük hızda dönüşleri soğuk bir motorla yapmazsınız. Sürücü motorunun stop etmeyeceğinden emin olmalıdır ki dönüşlerde gaz ile değil, denge ile meşgul olsun.



Yeni sürücülerin dikeyi bırakma korkusunu yenmeleri sağlamak için düşük ağırlık merkezini önce zihinleriyle sonra da gerçek hayatta tecrübe etmelerini sağlamak onları rahatlatıyor. Onlardan ucuna bowling topu takılmış bir süpürge sapını gözlerinin önüne getirmelerini istiyorum. Sapı yerde ve top yukarda olacak şekilde onlara soruyorum: Topun dikeyi ne kadar terk etmesine (ne kadar yatmasına) izin verirdiniz? Topun biraz yatması ile beraber sapı tutamayacaklarını ve topun düşeceğini elbette hemen anlıyorlar.

Daha sonra onlara aynı soruyu tersten soruyorum. Ya top yerde olsaydı. O zaman kontrolü kaybetmeden süpürge sapını bayağı bir yatırabilirdiniz değil mi? Bu düşük ağırlık merkezinin bize verdiği güçtür.

Sonra onlardan motoru ayakta kullanmalarını, sürerken kafalarını oynatmadan motoru sağa sola yatırmalarını istiyorum. Motorlar altlarında sağa sola yatarken neredeyse düz çizgilerini korumaya devam ediyorlar. Düşmelerine imkan olmadığını görüyorlar. Buna imkan tanıyanın da düşük ağırlık merkezi olduğunu anlıyorlar. Sonra birkaç tur daha atmalarını ama bu sefer oturmalarını istiyorum onlardan.

Çoğumuz dönüşlerde motorumuzla yatmaktan keyif alıyoruz ama görüyorum ki yeni sürücülere kendileri yatmadan motoru yatırabileceklerini gösterirseniz bizden çok daha kolay öğreniyorlar yatmayı. O yüzden alıştırmaların devamında onlardan sadece motorlarını yatırarak dönmelerini istiyorum. Kafalarını tamamen dik tutarak ve her zaman ufku takip ederek. Bu saçma gelebilir ama bazıları için işe yaradığına şahit oldum. Birkaç tur sonra kendileri hiç yatmadan motoru ne kadar yatırabildiklerine kendileri de şaşıyorlar. Bu alıştırmayı motoru çevirirken kollarını dik konuma getirebildikleri vakte kadar sürdürüyorum.

Şimdi, onlara motorlarını yatırmayı öğretmek ve tatlı dönüşler yaptırabilmek için - Bir park sahasında motorlarına oturmalarını, motor çalışır vaziyette gidonu sağa ya da sola tam çevirmelerini istiyorum. Her iki yöne de, gidon tam çevrili iken, motoru hareket ettirebileceklerini söylüyorum. Başlangıçta debriyajı bırakıp motorlarını ufak ufak yürütmelerini istiyorum. Bu onlara en zor geleni ama biraz gayretle yapılabildiğini görüyorlar. Daha sonra farklı yöne aynı alıştırmayı yapmalarını istiyorum kendilerinden.

Sonra onları zorluyorum: "Tamam, bu sizin için her otoparkı ziyaretinizde yapabileceğiniz basit bir alıştırma. Duruş, bir yöne gidonu tam çevirme ve bu noktadan motoru hareket ettirme. Ve kişisel skorunuza eklenmek üzere, bakalım ayaklarınızı yerden kaldırıp peglere ne kadar hızlı koyabiliyorsunuz. Kısa sürede motorlarını yatırmayı, ayakları peglere almayı ve karşılaştıkları tüm köşeleri dönmeyi beceriyorlar.

Lütfen! Onlara bu hareketi yaparken fren kullanmaları durumunda motoru düşüreceklerini, düşük hızda yapılan manevralarla frenlerin iyi geçinmediğini açıklayın. Bu yüzden öğrencilere önce motoru düşük hızda düşürmenin hiç korkulacak birşey olmadığını öğretiyorum.



Son olarak da onlara biraz motosiklet yarışı seyrettiriyorum. Sürücünün başını nasıl da her zaman dik tuttuğunu ve 35km üzerinde hızlarda pegler yere sürtene kadar motoru GÜVENLE yatırabileceklerini vurguluyorum. Kafanıza şunu sokmalısınız, eğer daha fazla yatmayacağını düşünüyorsanız işte O AN biraz daha yatırmalı ve birazcık daha gaz vermelisiniz.

Tüm alıştırma boyunca onların zihinlerini frenlerden uzak tutmaya çalışıyorum. Onlara sürekli olarak düşük hız dönüşlerinin sol elin bir fonksiyonu olduğunu, sağ elle ilgisi olmadığını söylüyorum. Kavrama noktasıyla oynayarak düz çizgide yavaş gitme alıştırmaları yaptırıyorum. Onlara defalarca fren kullanmamaları gerektiğini, aksi takdirde motoru düşüreceklerini söylüyorum. (Bu bir düşük hız tavsiyesidir, hatırlatırım) Durmak için motoru önce dik konuma getirmeleri gerektiğini söylüyorum. (Bu her hızda geçerli bir tavsiyedir) Bu dersler onlara bu işi ne kadar iyi yapabileceklerini gösteriyor ve kısa zaman içinde profesyoneller gibi viraj almaya başlıyorlar. Öğrenme normal ve eğlenceli hale geliyor.

http://www.msgroup.org/Tip.aspx?Num=006 adresinde James.R.Davis