Yağın Rengi

Motor yağının rengi yağın genel durumu hakkında bazı bilgileri sizlere verebilir. Hiç kullanılmamış bir yağın rengi markaya göre farklılıklar gösterebilir. Yağın rengine kullanım sırasında dikkat etmek gerekir. Yağın en önemli görevlerinden birisi de temizliktir. Kaliteli bir motor yağı, içeriğinde ki deterjan katkıları sayesinde yanma sonucu ortaya çıkan kurumu, yanmayıp kartere inen benzini, yanma asitlerini, yoğunlaşan suyu metal yüzeylerden uzak tutar. Böylece metal yüzeyde kurumlanmayı, aşınmaları ve paslanmayı engeller. Bunları yaparkende yağ eskimeye başlar. Kaliteli bir yağ motoru temizlediği için rengi koyulaşır. Eğer yağda koyulaşma olmuyorsa o yağın temizleme özelliğinden şüphe duymak gerekir. Yağ koyulaştığı zaman eskidi değiştirilmesi gerek anlamına gelmez. Çünkü yağın bozulup bozulmadığı tam olarak renginden anlaşılamaz. Ancak genelde üreticilerin verdiği yağ değişim periyodlarına yaklaşıldığında (sağlıklı bir motor için konuşursak) yağın renginin koyulaştığı görülür.

Yağ Değişim Periyodu ve Dikkat Edilmesi Gerekenler

Motosiklet üreticilerinin her modeli için verdiği bir periyodik yağ değişim aralığı vardır. Yağ belli km’de ve zaman da (ay) yenilenmesi gerekir. Motosiklet hiç kullanılmasa bile yağ havadaki oksijenden oksitlenerek özelliği yitirir. Viskozite yapısı bozulabilir. Bu nedenle yatan bir motorda 6 ay da bir mutlaka yağı değiştirmekte fayda vardır. Eğer motorunuz fazla km yapmıyorsa ve periyodik bakım aralığı 1 yılı geçiyorsa yağınızı gene 6 aylık aralıklarla yenilemeniz yararınıza olacaktır. Ayrıca motosikletinizi kış uykusuna yatıracaksanız eğer mutlaka yağını değiştirmeyi ihmal etmeyin. Yanma atıklarının yağın bozulması sürecini devam ettirmesi ve yağ içinde oluşabilecek asitlenme sebebiyle motorunuzda aşınmaya sebep olabilir. Ancak yeni teknoloji yağ katkıları bu etkileri azaltan katkılara sahiptir.

Aşağıda göreceğiniz fotoğrafta 32000km boyunca şehir içi dur kalk trafiğinde kullanılmış ve yağı hiç değiştirilmemiş bir motorun içini görüyorsunuz. 12 ay bu şekilde kullanılan motorun hali ortada. Eğer yağ değişim periyoduna uyulsaydı motor hasar görmez ve hizmet etmeye devam ederdi.



Buda bakımlı bir motorun içi.


DİKKAT: Mutlaka kullanım kitapçığında yazan km’de veya zamanda yağınızı değiştirin. Her yağ değişiminde mutlaka yağ filtrenizi de yenileyin. Bazı ustaların ve kullanıcıların mineral yağlarla sentetik yağları karıştırarak kullanmaları ve bunu önermeleri tamamen yanlış bir bilgidir. Asla iki farklı teknolojide yağı karıştırmayın. Özellikle farklı viskozite değeri ve farklı üretim tipindeki (sentetik veya değil) yağların karıştırılması yağın bozulma sürecini hızlandırmaktadır.

Her motor belli bir oranda yağ eksiltir. Bu nedenle yağınızı mutlaka yola çıkmadan önce kontrol edin. Yağ her zaman MAX – MIN çizgileri arasında olmalıdır. Eksilen yağı aynı özelliklerde (viskozite endeksi, API sınıfı ve tipi aynı olmalı) olan yağla tamamlamanız gerekir. Yağı kontrol ederken motosiklet dik konumda ve düz bir yerde olmalıdır. Pencereli ölçme sistemine sahip motorlarda MAX-MIN aralığına bakılarak kolayca kontrol yapılabilir. Çubukla kontrol edilen motorlarda ise çubuk önce çıkarılıp bir bezle silinmeli sonrasında tekrar vidalanıp sonra çıkartılarak yağ seviyesi kontrol edilmelidir. Motorunuzda ani yağ eksilmeleri veya aşırı yağ eksilmesi gerçekleşiyorsa en kısa zamanda motorunuzu servise gösteriniz. Motosikletinizi kısa mesafe kullanıyorsanız motor içerinde su yoğunlaşması sebebiyle yağda su miktarı artabilir. Bu da size yağ ölçümünü yanlış verebilir. Özellikle böyle hatalı bir ölçüm sonrası çıkılan uzun yolda su buharlaşarak yağ seviyesi düşebilir ve yağ basıncında düşme meydana gelebilir. Uzun yol kullanımında mola verdiğinizde yağıda kontrol ederek motorun kontrolünü yapmalısınız.

Yağ için çok önemli bir konuda yağ katkıları konusudur. Yağa sonradan eklenen bazı katkılar (ekonomizer, motor içi temizleyiciler, teflon katkılar vb) yağın niteliğini bozabilir ve çoğunluklada bozmaktadır. Katılaşma, yağ kanallarının tıkanması, baskı balata sisteminin kaydırması ve özelliğinin bozulması gibi birçok soruna bu katkılar sebep olabilmektedir. Tüm yağ üreticileri son zamanda artan bu tür ürünlere karşı kutulara uyarılar koymaya başladılar. Tavsiyem bu tarz ürünlerden uzak durmanızdır.

Kişisel bir tavsiyemde motorunuzu ilk çalıştırırken dik konumda ve 15sn boyunca da bu şekilde tutup çalıştırmanızdır. Böylece süzülen yağın kanalları tam doldurup yağlamaya başlamasını sağlar ve ilk aşınmaları belli oranda telafi edersiniz.

Sonuçta motorunuzun kanı olan yağı ihmal etmeyin. Motorunuza iyi bakın. Siz onu üzmezseniz o da sizi üzmez.

Sana ansiklopedik , rafta yerini alacak bilgiler Cem'cim..