Merhabalar,
Bende geçenlerde yaptığım büyük bir hatayı sizlerle paylaşayım.
İstanbul tarafından Garipçe köyüne giderken Koç Üniversitesinden tam önce bir sağa dönüşlü viraj var. Hızım 60 civarındaydı. Virajı alamadım her nedense. Sanırım düzgün yatamadım, ve soluğu karşı şeritte aldım. Bu sefer çok şanslıydım, çünkü karşıdan gelen araç yoktu yoksa direkt kafa kafaya çarpışma pozisyonundaydım. Yüreğim direk ağzıma geldi.
Bu olaydan sonra motoru kenara çektim ve nerde hata yaptım diye düşündüm. Ardından diğer beni arkamdan takip eden motorlu arkadaşıma dönüp bu hatanın üstüne gidicem diyip tekrar geri dönüp viraja aynı şartlarda girmeye çalıştım. Tabi biraz ürkeklik vardı ama denedim. Daha önceki seferde korkarak yattığımı ve yanlış çizgiden viraja girdiğmi farkettim ve doğal olarakta viraj dışına atıldığımı çözdüm.
Ertesi gün soluğu Maslaktaki İtü kampüsünde aldım ve tüm gün boş alanda yatış ve kontra tekniği çalıştım.
Cidden sürüş değerlendirmesi önemli. Her hatadan ders çıkarmak lazım. Geçen sefer şanslıydım ya aynı hatayı bir daha yaparsam diye düşünmek lazım.
Fazla uzattım sanırım
okuyorum okuyorum vallahi şu sürüş tekniklerini delicesine saatlerce okuyorum çoğu zaman..
kendimde geliştirdiklerim;
1-motorsiklet üstündeyken neredeyse ayaklarımı hiç yere koymuyorum aşırı şekilde denge sağlayabiliyorum..
2-sollamalardaki önce çık sonra gazı aç tekniğini baya baya oturttum..
3-arazideyken gazı etkili kullanabiliyorum
ama geliştiremediklerim ve eksiklerim çok çok fazla..
1-çok agresif kullanıyorum bazen
2-arazideyken ön frene çok nadir dokunuyorum hep arka fren hep arka fren..
3-normal yoldada virajlarda pek ön frene dokun(a)mıyorum..
4-viraja hep hızlı giresim var
daha birsürü eksiğim yanlışım kesinlikle var ama yavaş yavaş en azından ehliyeti aldıktan sonra eğitimlerle bir şekilde düzeltilecek..
ön fren korkumun sebebide 2 sene önce yağmurda ani fren yapınca direksiyon kitlenip motor beni üstünden atmıştın ciddi şekilde kaza geçirmiştim kaval kemiğimde incinmi 3 kırık kaburga ile atlatmıştım.. o günden beri sevmiyorum ön freni
Virajda on fren kullanma zaten pek tavsiye etmem
Agrasif kulanimindan biran once vazgec yoksa oturursa cok Zor oluyor kurtulmasi kendimden biliyorum
Derler ki
Agresif surus rus ruleti oynamak gibi, olecegini biliyorsun ama ne zaman olecegini bilmiyorsun.
şimdi baktımda ön fren kullanımı dışında baya kapatmışım hatalarımı , zaten düşünüyorum da bu yıl daha bi oturaklı bilinçli kullanıyorum önceden serseri gibi sürekli bi atraksiyon peşindeydim bunu yeni yeni kabulleniyorum
ama doğru mu yanlıs mı bilmem de arazide hala dokunmuyorum ön frene
Bendeki hata su; motoruma cok hakim oldugumu, her sartta ne istersem yapabilecegini dusundugum icin, olsa gerek, kendime asiri guvenim var. iste en buyuk hata da bu.
Virajlara hizli girmek hizli cikmak demektir sanirdim hep. Ancak, birgun Ugur hoca ile sohbet ediyordu ve bana aynen bunu soyledi. "Abi, sen virajlara cok bizli giriyor ve hizli cikiyorsun, o nedenle viraj cikisi ivmelenmenin guzelligi kayboluyor". Bunu derken aslinda bana kirmadan, biraz yavas gir demek istiyordu. Nitekim, Kazakistandaki kazadan sonra bozulan sol virajimi boyle tamir ettim. Ama 2 yil surdu, duzeltmek. Inanmasi zor geliyordu bana, yahu yavas girip hizli cikmak nasil olur da hizli girenden daha iyi netice verir diye. Ama, inatla denedim ve oturdu. Kendimi en konforlu hisstetigim suratlerle girmeye basladim ve viraj icinde hizimi sabitleyip, cikisinda gazi vermeye alistirdim kendimi. Sonra o viraja giris hizim var ya, hani bana en konforlu hissettiren, iste o hizim yukseldi, yukseldi ve bir gun farkina vardim ki ben virajlara cok hizli ama cok guvenli giriyorum. Hala bu guvenin getirdigi bazi yanlisliklar olmuyor mu? Oluyor maalesef. Bir virajda takip noktasina bakmak yerine, bir an bakisimi kaybettigimde viraj bir anda kabusa donusuyor.
Uzun suredir bunu izliyor ve her boyle durumdan sonra "allah kahretsin, ogrenemiyeceksin su viraja girmeyi" diye cikiyordum virajlardan. Ben hala yok hizim fazla idi, yok baska yere baktim, yok viraj sertmis filan gibi arastirmalar pesinde idim. Sonra baktim ki hata bunlarda degil, hata benim kendimi degerlendirmemde imis. Simdi artik her viraja hala egitimde imis gibi giriyorum, ve Allaha sukur, hic de zor bir durumla karsilasmiyorum.
Kissadan hisse, bu isi ne kadar ileri goturursek goturelim, en onemli nokta kendimizi dogru degerlendirmekte yatiyor.
The Member of RoSPA RoADAR
www.orunbrothers.webs.com
R 1200 GS ADV TripleBlack
CRF 250 L Kirmizi Beyaz
Bazen yapacağımız çok küçük manevralerı bile ciddiye almak gerekiyor. Geçenlerde bir marketin önüne parkettim. Bir şeyler alıp dışarı çıktım. Motorsikletin üzerine bindim, çalıştırdım ve geri geri gidip motorsikletin yönünü düzeltecektim. Ne olduysa o anda oldu. Durduğum yer biraz eğimliydi ve ben pek önemsemeyip hızlı hareket etmek istedim. Ancak sol tarafta ayağımı bastığım zeminin daha alçak olması nedeniyle motorsiklet bir anda sola doğru ağrılığını verdi, ben de geri geri adımlamaya çalıştığım için o kadar ağırlığı hiç beklemiyordum. Sonuç olarak o ağırlığı tutmayıp sola yatırdım motorsikleti.
Bu da bana iyi bir ders oldu tabi.. Nerede hata yaptığımı gayet iyi analiz ettim sonrasında.. Motorsiklet üzerinde yapacağımız en küçük işi bile küçümsememek lazım..
Ertan SARIKAYA
'08 1200GS - İSTANBUL