Karpuz size feda olsun. En kisa zamanda karpuz partisine.Eğitim izlenimlerimi yazacağıma söz vermiştim, biraz işten kafayı kaldırdım hemen yazıp üzerimden bu yükü atmak istedim.
Daha öncesinde Honda GS3 eğitimi almış biri olarak katıldım ART Moto Akademi Eğitimine. Teori eğitimiyle alakalı zaten diyecek bir şey yok, kesinlikle çok faydalı oldu. Eğitimin dökümanları olan kitapları bize temin eden Erden'e de tekrar teşekkürü borç bilirim bu vesileyle. Erkan Hoca ilk gün eğitim geçmişimizi ve bu eğitimden neler beklediğimizi sordu. İki tane madde vardı kafamda, onları paylaştım hemen. Birincisi Honda GS3'ün kontrol eğitiminde CBF1000 kullanmıştık, o dönüşleri kendi motosikletimle yapabilmek istiyordum. Kendi motosikletimin sınırlarını görmek istiyordum, bunu pek tabi yalnız da yapabilirdim ancak hoca kontrolünde olunca yanlışlarımızı da görmüş olacaktım. İkincisiyse motosikletimle viraj kabiliyetimi geliştirmek istiyordum. Virajlara girerken tedirgin oluyor ve motosikletimin hakkını yeterince veremiyordum. Daha fazla teknik öğrenip, viraj kabiliyetimi geliştirmek peşindeydim.
Gelelim eğitime...
Bir eğitimle yalnızca iki değil çok fazla sayıda amacıma ulaştım. Öncelikle teori eğitiminde anlatılanları, deneyerek ve görerek kafamıza kazıdık. En önemlisi artık bir SİSTEM'im var ve kesinlikle bu sisteme göre sürüş yapmaya çalışıyorum. Henüz başındayım ama zamanla çok daha fazla oturacak. Parkurda kendi motosikletimi kullanarak dubalar arası dönüşü çalıştım ve motosikletimle düşük hızda gidon tam kırıkken dönüşleri başarıyla yaptım. Eğitimle ilgili eleştirebileceğim tek yer belki burası olabilir ancak bundan da tam emin değilim çünkü kontrol eğitimini tamamlayamadık, geri kalan kısmında bu eksik tamamlanıyorsa bu eleştirimi görmezden gelin (Donumuza kadar ıslandık da!).. Honda GS3 eğitiminde motosikletle slalom, dönüşler, sekiz çizmeler, bayır yukarı ve aşağı olan kısımlarda dönüşler, engel üzerinden geçerken motosiklet kullanımı gibi kontrol çalışmaları vardı. 2-3 tane de uzun ve farklı parkurlarda yukarıdakilerin tümünün birleştiği, 2 dk kadar süren parkurlar hazırlanıyordu. Dediğim gibi kontrol eğitiminin ikinci kısmında belki bunlar yapılıyordur, benim asıl motosikletimi tanımak istediğim kısımlar bu parkur tarafıydı. Yarım debriyaj - sabit gaz olayı mükemmel bir olaymış, ilkin ne yapmak istediklerini anlayamadım ancak sonradan farkına vardım. Honda eğitiminde dönüşlerde kesinlikle debriyaj kullanılmıyordu, motosikleti sağa ve sola bakışla birlikte yatırarak dönüşler yapılıyordu. Bu dönüşleri Sertan'ın yapmış olduğu parkurda görebilirsiniz, yanılmıyorum di mi Sertan?
İkinci hedeflediğim viraj kabiliyetiydi, bunda muazzam bir iyileşme oldu. Erkan Hoca benim sürüşüme not vereceği zaman, yol boyunca olan en keskin, yokuş aşağı ve uzun virajlar bana denk geldi.. Bahtsız bedevi misali!.. Ancak bu virajlarda limit çizgisini ve bunun takibini çok iyi bir şekilde kavradım. Virajı dönerken kendi şeridimden çıkmama neden olan viraj yüzünden biraz puanım kırıldı ama olsun, bir sonrakine telafi edeceğim. Korkun artık virajlar benden!..
Yol eğitimi süper bir eğitimdi, bence her motosiklet kullanıcısının alması gereken eğitimdir. Erkan Hoca örnekleriyle, yaşatarak anlatıyor, öğretiyor. Nerede konumlanmamız gerektiği, yolda nelere dikkat etmediğimiz ancak bu ihmalin nelere sebep olabileceği. Sistemin yol üzerinde nasıl kullanıldığı... Bakış açımız, limit çizgisi takibi, hız ayarlaması, yavaşlama, gazlama vs.. Kesinlikle en güzeli bire bir yapılanıydı..
Bu maddelere ek olarak kendime notlar çıkardım.. Benim sürüşümle alakalı, zaman içerisinde atlayabileceğimi düşündüklerimi maddeler halinde sıraladım.
•Tepeye yaklaşırken P1’de konumlan.
•Konumlanmanı her zaman en büyük riske göre ayarla.. Önce konumlan, hızı ayarla, vitesi ayarla ve gazla…
•Düz otoban sürüşleri haricinde ve virajlarda 4.000 – 5.000 devir aralığında sürüşünü yap.
•Yokuş aşağı inerken ön freni kullan, yalnızca motosiklet dikken yoksa motosiklet seni yere çarpar!
•Viraja girdiğinde hızın yüksekse hafifçe arka frene dokun, çok dikkat et!
•Sağa dönüşte kontraya yardımcı sağ pege, sola dönüşte sol pege bas. Bu süpermiş!
•Limit çizgisi takibi çok önemli, limit çizgisi yakınlaşıyorsa hız kes, uzaklaşıyorsa hız aç. Sabitse ideal hızdasın…
•Art arda virajlarda karşıdan araç trafiği yoksa yolu keserek gidebilirsin..
•Art arda virajlarda viraj girişinde hızını düşür, viraj boyunca %5-10 sabit gazla limit çizgisi açılıncaya kadar sabit hızda devam et, limit çizgisi açılmaya başlayınca gazla. Bir sonraki virajda tekrar gaz kes ve çıkışta hızlan. Yavaşlama ve hızlanma yapmayı bütün virajlarda aynı hızda devam edersen, en son virajda yoldan çıkabilirsin.
•Arkanda seni takip eden kimse yoksa boşuna sinyal verme, konsantrasyonunu azaltır ve sinyali açık unutursan daha büyük riskle karşılaşabilirsin.
•Araç sollarken öncelikle sola çık, sonra gaz aç. Bu çok önemli, gaz açıp sollamaya çıkma!!!
En büyük kazanımımın ise sistem olduğunu düşünüyorum. Bir kez daha emeği geçen herkese çok teşekkür ederim. ROSPA yolunda ilerlemek istiyorum.. Ersan bu arada karpuz bende de baki, haberin olsun