Borusan Otomotiv
BMW Motorrad
Distribütörü
www.bmw-motosiklet.com alıntıdır...


BMW Motosikletlerde Akümülatör Bakımı
İçindekiler
Giriş
Akümülatör Nedir?
Elektrolit Nedir?
Kendiliğinden Boşalma Nedir?
Sülfatlanma Nedir?
Motosikletlerde Hangi Tip Akümülatörler Kullanılır?
Standart Kurşun-Asit (Sulu) Akümülatörler.
Jel Kurşun-Asit Akümülatörler.
AGM (Absorbed Glass Matt) Akümülatörler.
Akümülatöre Asit Eklenmeli mi?
Motosikletimin Akümülatörünün Şarj Durumunu Nasıl Kontrol Edebilirim?
Motosikletimi Çalıştırmak İçin Başka Bir Akümülatörden Nasıl Takviye Yapabilirim?
Bakım ve Şarj İşlemi.



Giriş
Motosikletlerde, aracın tüm diğer parçaları gibi akümülatörler de bakım gerektirir. Ayrıca, aracın kullanılmadığı durumlarda, akümülatörün bakımı diğer parçalara göre daha da önem kazanmaktadır, zira akümülatörler kendi kendilerine belirli bir hızda deşarj olurlar (boşalırlar).
Diğer tüm parçalarda olduğu gibi, akümülatörde de kullanıcıya bazı sorumluluklar düşmektedir. Akümülatör bakımına dikkat edilmemesi, hem akümülatörün ömrünü en aza indirecek, hem de sorunun ve bundan doğacak diğer sorunların garanti kapsamında değerlendirilememesine neden olacaktır. Bu kitapçıkta BMW Motosikletlerde akümülatörler ve bakımı ile ilgili ayrıntıları bulabilirsiniz.

Akümülatör Nedir?


Akümülatör, elektrik enerjisini depolayan bir araçtır. Daha ayrıntılı olarak, galvanik pil kullanarak kimyasal enerjiyi elektrik enerjisine dönüştüren elektrokimyasal bir araç olarak tanımlanabilir. Galvanik pil ise iki adet elektrot (anot ve katot) ve elektrolit çözeltisinden oluşur. Akümülatörler de bir veya daha fazla galvanik pilden oluşur.
Akümülatör, elektrik enerjisini üretmez, depolar. Akümülatör içindeki kimyasal durum değiştikçe elektiksel enerji saklanır veya bırakılır. Şarj edilebilen akümülatörlerde bu işlem bir çok kez tekrarlanabilir.
Akümülatörler %100 verimli cihazlar değildir, şarj etme ve deşarj sırasında enerjinin bir bölümü ısı ve kimyasal tepkime olarak kaybedilir. Örneğin bir akümülatörden 1000 Watt enerji kullanıldı ise, şarj etmek için 1200 Watt enerji gerekebilir.

Elektrolit Nedir?

Akümülatör içindeki kimyasal reaksiyon için gerekli olan su ve sülfatı sağlayan çözeltidir. Kurşun-asit akümülatörlerde, elektrolit sülfürik asittir.
Kendiliğinden Boşalma Nedir?
Bir akümülatör kullanılmasa da kendiliğinden boşalır. Kendiliğinden boşalma miktarı, akümülatör kapasitelerinin yüzdeleri şeklinde gösterilir ve standart tiplerde elektrolit sıcaklıkları 20-30°C’de iken günde yaklaşık % 0.5-1.5’dir.
Bir akümülatör eğer kullanılmazsa ve şarj edilmezse 1 ile 3 aya arasında tümüyle kendiliğinden boşalır.

Sülfatlanma Nedir?


Kurşun-Asit akümülatörlerde kurşun (Pb) ve kurşun dioksit (PbO2) plakalar, iletken bir çözeltinin (elektrolit, seyreltilmiş sülfürik asit) içine daldırılmıştır. Böylece plakalar arasında gerilim oluşur, kurşun plaka negatif, kurşun dioksit plaka da pozitif yüklenir.
Plakalara, yani akümülatöre bir dış devre bağlandığında, devreden elektrik geçmeye başlar. Bu da elektrolit içindeki sülfürik asitle plakalardaki kurşunun tepkimeye girmesine neden olur. Sonuçta her plakanın etrafında kurşun sülfat tabaka oluşur. Aynı zamanda elektrolit içindeki asit oranı ve buna bağlı olarak elektrolitin yoğunluğu azalmaya başlar.
Eğer bu durum akümülatör tekrar şarj edilmeden devam ederse, oluşan sert kurşun sülfat (PbSO4) kristalleri her iki plakanın yüzeylerini kaplayacaktır (bu oluşuma “plakalar sülfatlandı” denir). Her iki plaka da aynı miktarda kurşun sülfat ile kaplandığından, birbirlerine göre elektrokimyasal olarak nötr (yüksüz) duruma geleceklerdir, yani daha fazla kimyasal reaksiyon oluşmayacaktır. Bu noktada da akümülatörün boşaldığı söylenir.
Eğer sülfat oluşumu fazla ise plakalar üstünde büyük kristaller oluşur, akümülatör gerektiği gibi çalışmaz. Sülfatlanmanın ana nedenleri ise akümülatörün uzun süre şarjsız bekletilmesi, yüksek sıcaklıklarda kullanılması, veya gereğinden az veya fazla şarj edilmesidir.