Bir söz vardır: Translap sizi gideceğiniz yere en ucuz, en rahat yada en hızlı götürmez. Ama mutlaka götürür.
Marka fanatikliği yapmaya gerek yok. Türkiye'de motor üreticilerinin durumu belli. Parça konusunda en iyi hizmeti Honda, BMW verecektir. bunda bir sürpriz yok. sonrasında da Yamaha gelir. Ben arada sırada bir model için heyecanlanır bakarım ilanlara. Sonrasında ilk baktığım şey parçadır. Türkiye'de olmadığını varsayarak, yurtdışı sitelere bakarım. inanın neredeyse her motorun, neredeyse herparçası adamların ellerinde var. 3-4 gün bir parçayı aramak birşey değil, hele ki çok nadiren ihtiyaç olacak vede spesifik bir parçaysa. ben XTR'ı aldığımda yamaha'ya bir sürü parça sordum. ihtiyacım olduğundan değil, meraktan. bana yok dedikleri parçalar amortisör keçesi ve amortisörün alt bakır contasıydı. sorduklarım arasında da tek ihtiyacım onlardı. onları da piyasada vardı aldım.
XTR ile dünya turu yapan insanlar var. demek ki isteyince uzun yol yapılıyor. zaten ben,uzun turlar için sele yaptırmakta fayda olduğunu (80tl) ve deposunun biraz küçük olduğunu söyledim. ama 120'den sonra gidememek, yada titreşimde rahatsız olmak diye bir şey yok. bunu söylemek büyük haksızlık olur. F650 kullanmadım ama F800 kullandım. herhalde f650 den fazla değildir titreşimi ama o bile hissettiriyordu. sorun mu, kesinlikle hayır. eğer yağda kayar gibi gitsin diyen varsa tek silindir onun işi değil.
F650 kesinlikle XTR dan daha iyi bir motor. hatta bir de dakar olsa şahane olur. ancak hala diyorum ki, aynı bütce ile aynı temizlikte BMW bulamazsınız. ben de XTR almadan önce F650GS baktım. hatta bir tanesini görmeye gidecektim, iyiye benziyordu. sahibi de düzgün ve hassas biriydi. işim çıktı, motora bakmayı erteledim. 3 gün sonra arayıp geliyorum dediğimde sahibi bana, "motorda bir ses var gibi geldi. ustaya götürdüm. krank değişmesi gerekiyormuş. haftaya görüşelim"dedi. gerçekten de hassas adammış, satacağı motoru bile şüphelenip ustasına götürmüş. eğer 3 gün önce gidip alsaydım belki de anında krank işi çıkacaktı. kısacası her malın bir değeri var. 13-14 bine gayet iyi XTR alınır ama ben o paraya f650gs'e binilmez derim.
Titreşim meselesine takılmayın. bu konuda çok yanıltılırsınız. deneyecek ve göreceksiniz. size az veya çok gelecek. vaktiyle daha ilk motorumu almadan önce bir gün Rahmi Barutçu'yu aradım. biraz sohbetten sonra dedim ki, "taa tibet'e, tek silindirli titreşimli bir motorla gitmez zor olmadı mı?" o da dedi ki " yani sen şimdi onca mühendisin çalışıp tasarladığı, markanın yıllarca üretim yaptığı motorun, uzun yol gidemeyecek kadar titreşimli olduğunu mu söylüyorsun?" ne kadar haklı olduğunu ilk motorumu aldıktan sonra anladım. bu ülkede bir motosiklet modeli var ki, sadece 1 (yazıyla bir) adet çatal kırma hadisesi var. ve bu sebepten bir daha türkiye'de tutunamamış ve satılamamış. insanlar hala modeli söylenince hatırlıyor bu konuyu. ama aynı zamanda başka bir pek değerli markanın, pek çok değerli bir modelinde, hem Türkiye'de hem de avrupada bir çok çatal kırılma hadisesi yaşandı ve hepsinin üzeri örtüldü. forumlardan konular silindi. marka çatalı değiştirdi yeni modellerinde. ama asla konu yayılmadı. şimdi o modelden bahsedildiğinde, ne kadar mükemmel olduğundan başka konuşulan birşey yok.
tek silindir titreşimli geliyorsa eğer, üç tane sorum olacak:
1. 12 senedir bir sürü modelde kullanılan bir motor bloğunu üreten ve kullanan dünyanın en büyük motor üreticilerinden biri, ürettiği motorlardan herhangi birini bile hiç denememiş midir? denemişse acaba " yahu çok titriyo, bununla yola gidilmez ama itele gitsin." mi demiştir?
2. tüm dünyada, en uzun turlara çıkan insanların neden neredeyse tamamı XTZ, XTR, KLR, XLR, 1100GS, 1150GS, 1200GS tercih etmiştir? F650GS ile yola çıkan kaç gezgin vardır?
3. iki ayrı dünya devi motor üreticisinin 650cc de ürettiği aynı segment tek silindir motorların titreşimleri olsa olsa birbirinden ne kadar farklı olabilir?
Dünyada bu tip motorlara "Big Thumper" denir, yani hepsinin kabul edilebilir derecede bir titreşimi vardır. ve azaltmanın en basit yollarından biri, peg lastikleridir
sonuç olarak, tek silindir istemiyorsanız ve yakıt sorun değilse TA güzel seçim olur. Bütceniz yetiyorsa ve temiz bulduğunuzu düşünüyorsanız GS çok iyi motor. bütceyi zorlamamak vede sağlamcı davranmak istiyorsanız XTR. Bu arada GS alacağınız paraya zaten size yaşı genç NC önerildi. sakin sakin sürecekseniz kesinlikle iyi bir tercih.