Aslında çok karmaşık bir konu değil. çopu motorda aynı kurallar geçerli. ancak, bazı yamaha xt, bazı KTM'ler ve bazı bmw'ler gibi motorların şasede yağ gezdirme huyu var. bu durumda yağı karterden boşaltmak yetmiyor. ayrıca yağ haznesini boşaltmak gerekiyor. mesela XT lerde radyatörün hemen altında, şasenin üzerinde ayrı bir tapa vardır ve oradan boşaltılır. doldururken de, mesela xtr için 2.8lt yağ konur, motor çalıştırılıp hafifce 5-6 kere gaz verilir. sonra kapatılır ve tekrar yarım litre yağ konur. bunun gibi motora özel detaylar kullanım kitapçığında yazar. yani öncelikle servis kitapçığını bulup okuyun. ama dikkat, kullanıcı kitapçığında değil, servis kitapçığında.
motora özel durumlar haricinde, mutlaka yağ değişiminde filtre değiştirmek, filtre kapak contasını kontrol etmek, yağı boşaltınca motoru biraz sağa sonra sola yatırıp karteri tam boşaltmak gibi şeyler standart. alt tapa için contalı tapalardan alabilirsiniz. bazı motorlarda bakır conta oluyor. sizin motorda varsa doğru boyutta sanayiden temin edebilirsiniz. ben sadece yamaha kullandım. hepsinde var mı bilmiyorum ama yamahalarda yağ filtresinin üzerinde basınç kontrol vidası vardır. değişimden sonra ilk çalıştırıncs biraz gevşetip beklenir. 5-6sn içinde sızıntı olmazsa yağ dönmüyor demektir. sızıntı olduysa sıkılıp, gönül rahatlığıyla binilir. yağ seviye kontrolü ise, motor sürüldükten sonra yapılır. yani motor ve yağ çalışma sıcaklığında olacak. ama sürmeden yapılacaksa o zaman bir süre çalıştırılmalı.sonra beklenecek. 1-2 dk yeter. sonra motor dik pozisyonda ama oturmadan yani yüksüz kontrol edilecek. yağ çubuğu genelde vidalamadan ölçülür. ama vidalanması gerekeni de gördüm. bu da kitapçıkta yazar. yazmıyorsa vidanlamıyordur. bir de çok sık yağ modeli değiştirmeyin. motora değilse bile debriyaja iyi gelmeyebiliyor.
genel olarak böyle. ama en önemlisi bunları yaparken keyif alın. keyif almıyorsanız yapmayın. verin ustaya yapsın.
unutmadan, elinizin altında balata spreyi bulundurun. filtre kapağı başta, eski yağı gördüğünüz yerleri temizlersiniz.