Enduroist Slogan
Bizi Takip Edin Follow us on Facebook Follow us on Twitter Watch us on YouTube
Kayıt ol
1 den 10´e kadar. Toplam 21 Sayfa bulundu

Threaded View

  1. #8
    Enduroist Üye erhanay14 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Isim
    Erhan AYDIN
    Üyelik tarihi
    21-01-2009
    Bulunduğu yer
    Ankara
    Mesajlar
    76
    Marka
    Diger

    Standart

    Artçılarımızın belimizden veya motosikletten tutması düz hatlarda normal seyirde problem çıkarmaz.Ancak;;;;;
    Motosikletin arkasından tutan artçınızla viraja girdiğinizi ve arkanızda ki artçınızın yatış yönünün tersine bir kuvvet uyguladığını düşünün,siz motosikleti viraj hattında tutmak isterken artçınızın, yatış açısının tersi istikametine yönlendirmesi ile viraj dışına doğru çekilirsiniz.Bunu da gidonda ki ağırlık artışından rahatlıkla anlarsınız.Birde belinizden tutmasında karşılaşacağınız sorunlar olacaktır.Örnek verecek olursam biraz sert bir kalkış yaptı iseniz artçınızın sadece sizden destek aldığı düşünüldüğünde artçınızın bedeni arkaya gitmek isteyecek dolayısıyla belinizden aldığı destek nedeniyle sizide arkaya doğru istem dışı çekecek böylece gidon üzerinedeki hakimiyetiniz de sorun yaşamanıza neden olabilecektir.Yine aynı şekilde ani ve hızla artan fren basıncı uyguladığınızı düşünün.Bu durumda da yine artçınızın sizden aldığı bir destek var.Dolayısı ile beden aslında sele üzerinde serbest konumdadır.Fren basıncı ile artçınızın bedeni ileri gitmek isteyecek ve sizi itekleyecektir,siz motosikletin önüne giden ağırlık aktarımını ve fren basıncını kontrol etmek isterken artçınızın beden etkilerine maruz kalacak ve yine sorun yaşayacaksınız.Yunuslar eğitiminde artçı personelin eğitiminde kullandığımız artçılı uyum çalışmalarında ki metodu yazıyorum.Dilerseniz; aynı artçı ile sizden tutmasını,motosikletten tutmasını ve anlatacağım metodu uygulayarak artçılı sürüşü kolaylıkla test edebilirsiniz.Aşağıda yazdığım açıklama Motosikletli Polis Timleri için hazırladığımız Motosiklet Sürüş Eğitimi Eğitici El Kitabındandır.
    Artçılı sürüş,öncü kursiyer için her açıdan daha fazla sorumluluk demektir.Artçılı sürüşte öncü ve artçı kursiyerin motosiklet sürüş güvenliğinin sağlanmasında üzerlerine düşen görev ve sorumlulukları bulunmaktadır.Arçılı güvenli sürüşün sağlanabilmesi için eğitim alanında artçının motosiklete biniş ve iniş şekilleri ile sürüş esnasında hızlanma,frenleme ve viraj almada motosiklet üzerindeki vücut pozisyonu öğretilmelidir.Temel eğitim istasyonları artçılı sürüş alıştırmalarında da artan zorluk derecesinde kurularak öncü ve artçının birbirleri ile uyum sağlamaları ve güvenli sürüşe katkıda bulunmaları öğretilir.Artçı kursiyere şartlar ne olursa olsun öncü gibi motosiklete sol tarafından binip yine sol taraftan ineceği öğretilmelidir.Ayrıca;artçı kursiyerin motosiklete binip inerken öncü kursiyeri uyarması,ani ağırlık merkezi değişikliği ile birlikte sürüş kontrolü ve sürüş güvenliğnin kaybedilerek olası düşme ve kazaların önlenmesi için önemlidir.
    Stabil Duruşta Artçının Oturuş Pozisyonu:Artçı kursiyerin her iki eli dizleri üzerinde,öncüye ne çok yakın nede çok uzak olacak şekilde ve öncü kursiyere dizleri ile temas halinde,vücut ağırlığının %70-80 ini sele üzerine,%20-30 luk kısmını da ayak sehpası üzerinde olacak şekilde oturur.
    Artçının öncü kursiyeri dizleri ile temas ederek kavraması;kalkış,hızlanma ve frenlemenin önceden algılanmasını,artçının sürücüye veya geriye doğru gidip gelmesini engeller ve ağırlığın bir noktada toplanmasını,öncü ve artçı için uyumlu ve dengeli bir sürüş sağlar.
    Kalkış ve Hızlanmada Artçının Oturuş Pozisyonu : "Stabil duruşta artçının oturuş Pozisyonu"nda anlatıldığı gbi oturan kursiyer ilk kalkış anında ve bu kalkışında yüksek hızda olması durununda vücudu motosikletin gidiş yönünün tersine hareket edeceğinden (geriye) dizleri ile öncüyü yeteri kadar kavrayarak her iki elinin avuç içlerini diz üstünde,parmakları ile de dizlerini sıkıca kavrayacak şekilde ve gövdesini de öne doğru bir miktar eğerek vücudunun geriye doğru gitmemesini sağlar.
    Düz Sürüşte Artçının Oturuş Pozisyonu: Öncüye dizler temas halinde her iki el ile dizler kavranarak,istendiğinde öncünün başının sol veya sağ yanından bakarak oturur.
    Yavaşlamalarda Artçının Oturuş Pozisyonu: Öncüye dizler ile temas halinde ve fren kullanımının hissedildiğinde,avuç içleri diz üstünde,dize elleri ve ayak tabanı ile ayak sehpasına baskı uygulayarak,vücudun da ileriye kaymasında sürüş güvenliğini ve sürücüyü olumsuz etkilememesi için gövde üst kısmının geriye doğru götürülmesi şeklinde konumlanır.
    Frenlemede Artçının Pozisyonu: Özellikle acil frenleme durumunda optimal fren kullanımı ile hızın büyük kısmından kurtulurken,motosikletin ve üzerindekilerin kütlesi (ağırlığı) halen ileri gitme eğilimi göstermektedir.Bu bir fizik kuralı olup,gidiş istikametine giden ağırlığın ve bu ağırlığında artçının kütlesi olduğu,ayrıca motosiklet üzerinde otomobillerde ki gibi emniyet kemeri olmadığı düşünüldüğünde artçının öncü istikametine giden kütlesini,sürüş güvenliğini ve sürücüyü olumsuz etkilemeyecek şekilde kontrol altında tutması artçılı sürüşte frenlemede en önemli hususlardandır.Öncü istikametine gidecek artçının kütlesi öncüyü zor durumda bırakacak,öncüyü selede ileri doğru iterken kollarında kıvrılmasına ve sürüş kontrolünün yitirilerek ideal fren kullanımının kaybedilmesine ve fren mesafesinin de uzamasına neden olacağı da göz önüne alındığında;frenleme durumunda artçı dizleri ile öncüyü kavrar şekilde,avuç içleri diz üstünde,dize elleri,ayak tabanı ile de ayak sehpasına baskı uygulanarak,ağırlığın da ön teker lehine olduğu ve arka teker lehine zayıflayan yer tutuşunun da artırılması ve öncü sırtına yaslanılmaması için gövde üst kısmının geriye doğru götürülmesi şeklinde konumlanır.
    Virajda Artçının Vücut Pozisyonu: Stabil oturuş konumunda olduğu gibi seyir halinde de ve özellikle sola virajlarda öncünün sol,sağa virajlarda sağ omuz üzerinden ileri bakarak ,dönüş ve yatış açısının tersi istikametin de kuvvet uygulamadan,öncünün yatış açısına göre vücut pozisyonu alarak konumlanır.
    Slalomlarda Artçının Vücut Pozisyonu: Virajda alınan vücut konumuna ek olarak yön değişikliklerinde öncünün konumuna ve yatış açısına görev vücut pozisyonu alınır.
    Rampa İniş ve Çıkışlarında Vücut Pozisyonu: Stabil oturuş konumunda olduğu gibi,özellikle çok eğimli rampa inişlerinde artçının kütlesi frenleme durumunda olduğu gibi ileri gitme eğilimi gösterdiğinden ,öncüyü ve sürüş güvenliğini olumsuz etkilemeyecek şekilde gövde üst kısmının geriye götürülmesi ile ayrıca;rampa çıkışlarında ve rampanın dik açılı olması durumunda gövde üst kısmının öncü istikametinde öncüye temas etmeden konumlanır.

    Yukarıda anlattığım çalışmalar başta karmaşık gözükse de uygulanabilirliği ve uygulamada ki güvenliği hususunda aktarabileceğim; Yunuslar da görev yapan artçı personelin bu işlemi telsiz ve uzun namlulu silahı da taşırken yaptıkları ayrıca bugüne kadar artçı personelin kalkışlarda düşme,ani frenleme de öncüyü rahatsız etme,virajlarda tersine yönlendirme gibi olumsuz etkilerinin olmadığı 17 yıldır eğitimlerde ve görevde test edilmiştir.Faydam olduysa ne mutlu.Merak edilen veya anlaşılmayan hususlarda açıklama yapabilirim.Yalnız bu bilgiler hazırladığımız resmi kitabın içeriği olup diğer sitelerde paylaşılmamasını arzu ederim.Alaattin Keskin hocam ile birlikte hazırladığımız bu kitap ve içeriğinde ki bilgilerin (içerikle ilgili kısa bilgiler forumun sürüş teknikleri bölümünde mevcuttur) sorumluluğu Resm.Mk.doğrultusunda sadece beni bağlar.Kaynak gösterilse dahi bu bilgilerin diğer internet linklerinde paylaşılması neticesi res.mak.tarafından yapılacak incelemelerde telif yasası gereğince sıkıntı yaşamamanızı nacizane bildirmek istedim.Bilgi paylaştıkça çoğalır ama resmi prosedürlerin yaptırımları ağır oluyor arkadaşlar.Tekniği uygulayarak beğenenler bilgileri şifai olarak arkadaşlarına dağıtabilirler bunda ise hiçbir sorun yoktur.
    Konu erhanay14 tarafından (27-07-2011 Saat 19:45 ) değiştirilmiştir.

 

 

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •