Kuşkusuz her Motosiklet kullanıcısının çok sık duyduğu bir terimdir.Çoğumuz ne demek olduğunu bilsekte,buradan kendi anlatımlarıma dayanarak paylaşmak istedim.Eğer bir yerlerde hatam olduysa lütfen düzeltiniz.
Subap-Valf :İçten yanmalı 4 zamanlı motorlarda her silindirde normalde 2 adet bulunur. Birisi emme valfi(sübabı) diğeri egzoz valfi(sübabı). Emme valfinden yakıt-hava karışımı silindir bloğuna (yanma odası içine) püskürtülür Egzoz valfinden ise blokta ateşleme sonunda ortaya çıkan gaz dışarı atılır.Silindir başına toplam 4 adet valf(sübap)bulunan motorlarda vardır.2 Emme,2 egzoz.Normalde üstteki hareketli şemada görüldüğü üzere emme sübabı 1.ZAMANDA silindire hava-yakıt karışımını vermek için açılır.Egzoz sübabı ise 4.ZAMANDA silindirde bulunan açığa çıkmış CO2 Gazını atmak için açılır...
SÜBAP AYARI
Motor çalışma sıcaklığına ulaştığında , supap sistemindeki parçalar da ısınırlar. Isınan parçalarda meydana gelen genleşme ve büyüme, supapların açık kalmasına sebep olur.Yuvalarına tam olarak oturmayan supaplar, soğumaz ve aşırı ısınarak zarar görebilirler.Ayrıca yuvasına oturamayan supap, kompresyon kaçıracağı için motor gücünün düşmesine de sebep olur.
Supap ayarları bozuksa ,ayarları olması gereken değerlerde değilse belli bir ses ile kendini ele verir. Bu seslerden ayar yapılması gerektiğini anlaşılabilir. Sübab ayarlarının kontrolü içinde mutlaka bu ses beklenmemelidir.Zira olması gereken değerden sıkı bir haldeler ise ses gelmediği halde yine ayar gerekir.Manuelde yazılı zaman ve periotlarda kontrolü yapılmalı ,aşağıda gösterilen aparatla boşlukların olması gereken değerde olması kontrol edilmelidir. Sesin gelmesi, piyano (Sübab iten mekanizma) ile sübab arasında boşluğun fazla olmasından kaynaklanır.Bununla beraber bu boşluğun hiç olmamasıda kabul edilemez. Özet olarak SÜBAP ve PİANOLAR arasında her motosiklet modeli için belli bir boşluk değeri olmalıdır .Bu değeri aşağıdaki aparat ile ayarlarsınız.
Piyanoların supaplarla tamamen temas halinde olması -gereken boşlukta olmaması sebebi ile yataklarına tam oturmayan supaplar, kompresyon kaçaklarına sebep olmaktadır.
Piyanoların supaplara olan mesafesi ise açıksa, supapları yeterli itemezler ve bundan dolayı karışım düzgün ve sağlıklı olarak yanma odasına iletilmezler.
Son olarak
Motorun Soğuk iken zor çalışması ,rölantide stop etme durumları çekişin yetersiz olması sübap ayarlarının bozulduğuna işaret olabilir.Manuelde belirtilen zamanda ve kullanım
şartlarınızın durumuna göre sübap ayarlarınızı kontrol etmekte fayda var.
Aşağıda hareketli grafikte sübapların emme ve egzoz olmak üzere piston (silindir bloğu üzerinde) açılıp kapanması gösterilmektedir.