Enduroist Slogan
Bizi Takip Edin Follow us on Facebook Follow us on Twitter Watch us on YouTube
Kayıt ol
1 den 9´e kadar. Toplam 9 Sayfa bulundu
  1. #1
    Enduroist Kadim Üye halil işvarlar - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Isim
    Halil İŞVARLAR
    Üyelik tarihi
    25-03-2013
    Bulunduğu yer
    Istanbul-Sakarya
    Mesajlar
    417
    Motosiklet
    Tracer 900
    Marka
    Yamaha

    Standart BMW F 650 GS Konjektör Değişimi

    Motosikletimde aküye bağlı bir voltmetre bulunuyor. Bu sayede motorun ne kadar elektrik ürettiğini takip ediyorum. Şimdiye kadar rölantide 14V civarı, 3-4 bin devir bandında da 13.8-13.5V arasında gidip geliyordu. Ancak son zamanlarda bu değerler 0.3 V kadar düştü, 3-4bin devir bandında 13.2V oldu. Bununda anlamı konjektör artık ömrünü tamamlıyor demek. Ancak tamamen ne zaman bozulur bilemeyiz. Bu şekilde 1 yılda gidebilir, 1 ayda. Ancak konjektör dediğimiz elektronik parça birden bozulmuyor. Zamanla ürettiği voltaj düşüyor ve en sonunda hiç çalışmaz hale geliyor. Yani bozulma sürecinde sorunu fark edebilirsiniz.

    Peki bozulunca ne olur ? Motor statörde ürettiği gücü aküye iletemez. Akü sarj olmadığı için aküde kalan enerjide çok kısa süre içinde biteceğinden motor çalışmaz hale gelir.

    Ben uzun yolculuklar yapmayı sevdiğimden ve motorumu satma planım olmadığı için konjektörü değişmeye karar verdim. Bu noktada karşımıza bir çok seçenek çıkıyor.

    1- Orjinal konjektör 171€ borusan fiyatı
    2- Shindengen Mosfet konjektör 125$ + 25$(Amerika'dan kargo fiyatı)
    3- Caltric Mosfet konjektör 65$ + 25$(Amerika'dan kargo fiyatı)
    4- Çin malı alternatifler (örn : yhc 25$ aliexpressde)

    Shindengen bu işin piri, en kalitelisidir. Alıp pişman olan görmedim. Orjinal konjektörden sonra arkadaşın shindengeni benim motorda denediğimizde direk rölantide 14.2 yi gördük. Bunun üzerine araştırma yaparken
    Caltric ile karşılaştım. 2-3 yaşında bir amerikan firması. Ürün görselleri, web sayfası ve yorumlarını beğenince fiyatıda uygun olunca caltric tercih ettim. Şimdilik bir şikayetim yok.

    Bu listenin dışında herhangi 3 fazlı bir konjektörüde takıp kullanabilirsiniz. %90 iş yapacaktır ancak çin malı konjektör ne kadar uzun süre kullanabileceksiniz ya da kötü konjektör başka nerelere zarar verebilir bilemiyorum.

    Peki bu değişimi nasıl yapacağız ?

    Tüm bu işlemlere başlamadan önce sorunun kaynağının konjektör mü yoksa statör(alternatör) mü olduğunu anlamamız gerekiyor. Bunu anlamak için bir avometre-multimetreye sahip olmanız gerekiyor.

    Statörün sağlığını ölçmek

    1-Motorun sağ motor kapağından çıkan 3 sarı kablonun(s1,s2,s3 diyelim) konjektöre bağlantığı soketini çıkarıyoruz. Artık motorun ürettiği elektrik aküye gitmiyor. Merak etmeyin motor siz ölçüm yapana kadar aküdeki elektrik ile idare edebilir.
    2-Avometreyi Diyot konumunu alıyoruz. Avometrenin bir ucunu şaseye diğer ucunu sıra ile statorden cıkan kablolara değdirip alarm sesi duyuyormuyuz diye kontrol ediyoruz. Cihaz öterse statörde kısa devre var demektir.
    3-Avometreyi AC voltaj moduna alıyoruz. Uçların birini bir s1 de sabit tutarak diğer ucu s2 ve s3'e tek tek temas ettirip çıkan değerleri okuyoruz. Bunu s2 ve s3 işin ayrı ayrıı yapmak gerekiyor. + - yönler AC voltajda fark etmez. Bunu yaptığınızda sağlıklı bir F650GS statöründen 3 sarı kablo için ayrı ayrı 29-30V voltaj okumanız gerekiyor(Kaynak pek sağlam değil.). Bu voltaj değeri her motorda farklı çıkacaktır. Örneğin önceki motorum Hyosung GT250 de 50V sağlıklı anlamına geliyor. Eğer 3 sarı kablodan da dediğim değeri alıyorsanız sorun yok demektir.
    4-Avometreyi direnç(ohm) moduna alıp statörden gelen soketin birine avometrenin bir ucunu değdirip sırası ile diğer ucu statörden gelen diğer 2 sokete ayrı ayrı dokundurup ve bunu her soket için ayrı ayrı yapıp 0.5 den fazla ve her soket için diğerine yakın bir değer okumamız gerekli.
    Ancak bu değer ACV' de olduğu gibi motosiklete özel bir aralıkta olup, motorun servis klavuzundan bakmanız gerekir. Ancak şu bir gerçek ki direnç modunda 0 görürseniz sorun var demektir.

    Bu adımları başarı ile tamamladıysanız statörünüz sağlamdır diyebiliriz. Eğer bu kısımda bir sorun varsa statörünüz sağlam konjektörü de bozuyor demektir.

    Şimdi gelelim yeni konjektörü bağlamaya. Bu aşamada ilk yapacağız şey eski konjektöre giren kabloları en dipten kesmek. Çünkü orjinal konjektör ile statör ve akü arasında BMW'nin özel ve tek çakmalık soketleri mevcut. Bunlar hem su geçirmez hemde sök tak yaparken sağlam soketler olduğundan bunları kullanmaya devam edeceğiz.

    Bizim işimiz sadece bu soketlerden konjektöre gelen kablolarda. Bu kısımda ufak bir tadilat yapacağız. Konjektörlerin büyük çoğunluğu 5 kablolu ( 3 statör, 1 artı 1 eksi) şeklinde. Bizim motorda ise 7 kablo mevcut. (3 stator, 2 artı 2 eksi) . Bunun elbet düşünülmüş hesaplanmış bir çok nedeni vardır, takip ettiğim kadarı ile bir artı eksi demeti aküye diğeri kontağa doğru gidiyor. Velhasılı kelam bu 2 tane olan artı ve eksi kabloları konjektöre gelmeden teke düşüyoruz ve güzelce yalıtıyoruz.(Merak etmeyin mosfet takan herkes bunu yapıyor.)

    Sonrasında aldığınız konjektöre uygun şekilde kabloları bağlayacaksınız. Shindengen ya da Caltric gibi kaliteli bir konjektör alırsanız içinden su geçirmez soketler çıkar(bağlantıları yaptığınız ek yerlerini lehimlemenizi öneririm.). Bu sayede hem yalıtım işinden kurtulursunuz hemde konjektörü söküp takmanız kolay olur.

    SHINDENGEN MOSFET FH020AA REGULATOR/RECTIFIER KIT



    Bu aşamadan ölçüm yapıp sonuçları görebilirsiniz. Mosfet konjektörlerde voltaj koruması vardır 14.5 dan fazlasını bu yüzden göremezsiniz.

    Şu an benim motordaki durum kış nedeni ile can çekişen akümle beraber rölantide sis farı ve kısalar açık 13.8-14
    3-4k devir aralığında 13.7-13.9 elcik ısıtma, sis farı ve kısa ile birlikte. Normalde sağlıklı olan 13.5-14.5 arası bir sarjdır.
    Benim okuduğum değerler direk aküden, konjektörün çıkışında bu değerler daha yüksek olacaktır.

    Burdaki bilgiler tamamen kendi tecrübe ve bilgilerim ışığında yazılmıştır. Doğruluğu her zaman tartışmaya açıktır, bu sayede eksik bilgilerimizi tamamlamış oluruz. Ancak yazdıklarımı yapıp bişeyleri bozarsanız sorumluluk size aittir : )
    Konu halil işvarlar tarafından (12-01-2015 Saat 18:00 ) değiştirilmiştir.

  2. halil işvarlar güzel mesajın için 2 üye sana teşekkür etti :

    Ali KORKMAZ (12-01-2015),Berkay İnal (12-01-2015)

  3. #2
    Enduroist Üye Kahraman İnal - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Isim
    Kahraman İnal
    Üyelik tarihi
    18-10-2014
    Bulunduğu yer
    İzmir
    Mesajlar
    156
    Motosiklet
    Multistrada V4 S Full
    Marka
    Ducati

    Standart

    Ben de motorumda MOSFET konjektör kullanıyorum. Caponord konjektör arızası ile ünlüdür ancak ben yeni konjektör sonrası motorda 14.3-14.4 dışında başka bir voltaj görmedim. Maliyeti ise eğer e-bay'de bulabilirseniz 30-40 doları geçmez. Aşağıda MOSFET konjektör kullanan motosiklet modellerini bulabilirsiniz.

    Kawasaki
    ZX-6R 2007->
    ZX-10 2004->
    ZX14 2006->

    Yamaha
    FZ1 2007->
    YZF-R1 2004->
    Wildstar 1300 2007->
    TDM900

    Honda
    CBR 1000RR 2004 ->
    CBR 600RR 2003 ->

    BMW S1000RR

    Benimki Kawasaki ZX-6R'dan çıkma bir MOSFET.

    Konu Kahraman İnal tarafından (12-01-2015 Saat 17:52 ) değiştirilmiştir.

  4. Kahraman İnal, bu güzel yazın için sana Teşekkür Edildi.

    Berkay İnal (12-01-2015)

  5. #3
    Enduroist Kıdemli Üye BarışÇELİK - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Isim
    Barış Çelik
    Üyelik tarihi
    20-04-2013
    Bulunduğu yer
    Kocaeli - Gebze
    Mesajlar
    322
    Motosiklet
    R 1100 GS
    Marka
    Bmw

    Standart

    Halil eline sağlık bu bilgiler için. Ben de konjektörümü değiştirdim. Ben de Rölantide 14.0 V sürüş esnasında da 13,8 V görüyordum. Ben mosfetle falan uğraşmadım direkt Çin malı YHS aldım . Yerine de gayet güzel oturdu.

    Şu anki ölçümüm Rölantide 14,2 V sürüş esnasında 14,4 V' a kadar çıktım. Fakat sargılarımı kontrol ettiğimde Halil'in bahsettiği voltajı görememekteyim. 3 kabloda da 15,5 V var. Ben yükte ölçtüm belki ondan dolayı böyledir. Sargıları direnç kademesinde ölçtüğümde ise 0,9 değerini alıyorum. Bu yaptığım işlem 3 hafta önceydi. Çok yol yapamadığım için aküyü tam şarj edemedim. Şu anda 13,9-14,2 V dolaylarındayım. Sargıyı tekrar ölçeceğim. 3 ünün de aynı değeri veriyor olması yanlış ölçüyorum ihtimalini kuvvetlendiriyor.

    Sağlıcakla.

  6. #4
    Enduroist Üye Kahraman İnal - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Isim
    Kahraman İnal
    Üyelik tarihi
    18-10-2014
    Bulunduğu yer
    İzmir
    Mesajlar
    156
    Motosiklet
    Multistrada V4 S Full
    Marka
    Ducati

    Standart

    Alıntı halil işvarlar Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    3-Avometrenin uçlarının birini sarı sokete diğerini şaseye değdiriyoruz. + - yönler AC voltajda fark etmez. Bunu yaptığınızda sağlıklı bir F650GS statöründen 3 sarı kablo için ayrı ayrı 29-30V voltaj okumanız gerekiyor. Bu voltaj değeri her motorda farklı çıkacaktır. Örneğin önceki motorum Hyosung GT250 de 50V sağlıklı anlamına geliyor. Eğer 3 sarı kablodan da dediğim değeri alıyorsanız sorun yok demektir.
    Multimetre ile ölçüm yaparken statörden gelen kablolardaki (fazlardaki) gerilimi kendi aralarında ölçmeniz gerekmiyor mu ? Yani 1-2, 1-3 ve 2-3 no.lu kablolar arasındaki voltajı ölçmeniz gerekir gibime geliyor. Statörden gelen fazlar ile şase arasında kısa devre kontrolü yapılır. Yani statörün içindeki sargılardan biri yandıysa veya izolasyonu bozulursa şase yapar. Bu çok yakında konjektör de cortlayacak demektir ve hemen tedbir alınması gerekir.

    Çok çook eskiden F650 kullanmış biri olarak hatırladığım, fazlar arasında yaptığınız ölçümde 50VAC üzerinde birşey görmeniz lazım. Motor devrinin ölçüm esnasında sanırım 3000 olması gerekiyor. Ama eğer elinizde workshop manuel varsa daha net bilgilere erişebilirsiniz.
    Konu Kahraman İnal tarafından (12-01-2015 Saat 17:34 ) değiştirilmiştir.

  7. #5
    Enduroist Kadim Üye halil işvarlar - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Isim
    Halil İŞVARLAR
    Üyelik tarihi
    25-03-2013
    Bulunduğu yer
    Istanbul-Sakarya
    Mesajlar
    417
    Motosiklet
    Tracer 900
    Marka
    Yamaha

    Standart

    Alıntı Kahraman İnal Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Multimetre ile ölçüm yaparken statörden gelen kablolardaki (fazlardaki) gerilimi kendi aralarında ölçmeniz gerekmiyor mu ? Yani 1-2, 1-3 ve 2-3 no.lu kablolar arasındaki voltajı ölçmeniz gerekir gibime geliyor. Statörden gelen fazlar ile şase arasında kısa devre kontrolü yapılır. Yani statörün içindeki sargılardan biri yandıysa veya izolasyonu bozulursa şase yapar. Bu çok yakında konjektör de cortlayacak demektir ve hemen tedbir alınması gerekir.

    Çok çook eskiden F650 kullanmış biri olarak hatırladığım, fazlar arasında yaptığınız ölçümde 50VAC üzerinde birşey görmeniz lazım. Motor devrinin ölçüm esnasında sanırım 3000 olması gerekiyor. Ama eğer elinizde workshop manuel varsa daha net bilgilere erişebilirsiniz.
    ACV ölçme konusunda haklısınız. Bu kısmı diyot testi ile karıştırmışım. İlk mesajıda düzenleyeyim ki ilk mesajı okuyup cıkanlar karıştırmasın : ) Şase ile ölçümü diyot moduna alarak kısa devre kontorlü yapılır. Bunuda ilk mesaja ekliyorum.

    F650 deki alternatör 280W F650Gs deki 400W ve konjektörlerde farklı olduğundan kıyaslamamak lazım diye düşünüyorum. Lakin bu konudaki tam doğru sonuçları bmw tarafından açıklanmış bir kaynakta bulamadım. Faq 650 de bir kullanıcınn 30 yazdığını okudum sadece. Forumdaki diğer 650gs kullanıcıları ölçüp sonuçları yazarlarsa aşşağı yukarı bir sonuc elde edebiliriz belki.

  8. #6
    Enduroist Üye Kahraman İnal - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Isim
    Kahraman İnal
    Üyelik tarihi
    18-10-2014
    Bulunduğu yer
    İzmir
    Mesajlar
    156
    Motosiklet
    Multistrada V4 S Full
    Marka
    Ducati

    Standart

    Evet çok ilginç bir şekilde servis manuelinde bile nasıl kontrol edileceğini yazmamışlar. Kimse kendisi yapamasın, paralar servise aksın için herhalde

    Kabaca bir fikir vermesi açısından birkaç örnek:

    Caponord'un alternatörü 470W gücünde. Testi 4000 devirde yapılır ve en az 60V görmek gerekir. Sağolsun Aprilia bu gibi konularda çok cömert, bilgiyi kendine saklamıyor

    DL1000 75V @ 5000 RPM
    DL650 60V @ 5000 RPM
    KLE500 46-64V @ 4000 RPM

  9. #7
    Enduroist Kadim Üye halil işvarlar - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Isim
    Halil İŞVARLAR
    Üyelik tarihi
    25-03-2013
    Bulunduğu yer
    Istanbul-Sakarya
    Mesajlar
    417
    Motosiklet
    Tracer 900
    Marka
    Yamaha

    Standart

    Haynes Manual de falan olabilir belki. Elinde olan varsa kontrol edip bilgi verse güzel olur.

    Konjektör sorunu her motosiklette ortaya çıkabilecek bir durumdur. Kimse bende yok deyip geçmesin, avometre ile bahsettiğim ölçümleri yapıp şimdiden önlemini alsın derim.
    Ayrıca çıkma, ikinci el konjektör almaktansa sıfır mosfet almak daha iyi bir seçim olacaktır.

  10. #8
    Enduroist Kadim Üye halil işvarlar - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Isim
    Halil İŞVARLAR
    Üyelik tarihi
    25-03-2013
    Bulunduğu yer
    Istanbul-Sakarya
    Mesajlar
    417
    Motosiklet
    Tracer 900
    Marka
    Yamaha

    Standart

    Ufak bir güncelleme yapayım. Yeni aldığım 12v12a bosch akü ile beraber voltaj değerlerim rölantide 14.2, 3-4 bin devirde 14V.

    Ayrıca şunu farkettim, elcik ısıtmayı açtığımda motor statörden çıkan elektriği arttıyor ve voltmetredeki değer genelde 0.1 v artıyor yada aynı kalıyor.

    Ek olarak 650GS için statörden okunacak değer 29-30 v arası demiştim.
    Bunu başka bir 650gs sahibide ölçtü ve aynı değeri aldı. BMW nin klavuzlarında bu değer yazmasada sağlıklı değerin bu olduğu kanaatine varabiliriz.

  11. #9
    Enduroist Kadim Üye halil işvarlar - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Isim
    Halil İŞVARLAR
    Üyelik tarihi
    25-03-2013
    Bulunduğu yer
    Istanbul-Sakarya
    Mesajlar
    417
    Motosiklet
    Tracer 900
    Marka
    Yamaha

    Standart

    Bir güncelleme daha yapayım. Caltric konjektör hiç belirti bile vermeden bir anda bozuldu. Statör ve akü gayet sağlıklı. Shindengen aldım kafam rahat artık.

 

 

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •