Enduroist Slogan
Bizi Takip Edin Follow us on Facebook Follow us on Twitter Watch us on YouTube
Kayıt ol
1 den 10´e kadar. Toplam 69 Sayfa bulundu

Threaded View

  1. #34
    Eğitim Koordinatörü Ersan ÖZYURT - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Isim
    Ersan ÖZYURT
    Üyelik tarihi
    31-10-2012
    Bulunduğu yer
    İstanbul
    Mesajlar
    5,269
    Motosiklet
    SUPER TENERE 1200E
    Marka
    Yamaha

    Standart

    Biraz toparlamaya çalışayım.


    1. Kaymayı engellemek için yağışlı havalarda alınması gereken tedbirler nelerdir?

    Yazışmalar içinde bu konuya doğru cevaplar geldi. Hızımızı azaltmalı, daha dik pozisyonda sürmeye çalışmalı ve sert hareketlerden (dönüş, fren vb) kaçınmalıyız. Sürüş devrimizi düşürüp daha çok yüksek vitesler tercih etmeliyiz ki, arka tekerimize uyguladığımız kuvvetler daha nazik olsun.

    2. Neden kaymış olabilir?

    Pek çok teori öne sürdük. Hepsi de birbirinden uygun ihtimallerdi. Sürüş anında orada olamadığımız için kesin karar veremeyeceğimiz malum. Sürüş anında orada olan Eser 'di ve Eser de bu kaymayı tetikleyecek unsuru göremedi. Dolayısıyla bir gözlem eksiği vardı. Bu gözlem eksiği nedeniyle de planlamada dikkate alması gereken noktayı tespit edemedi. Doğal olarak da bu riski sürüş planına dahil edemedi. Sistemin ilk aşamasının bilgi olduğunu hatırlarsak, bu bilgi eksikliği sistemin amacını gerçekleştirmesine ve bu kaymadan kaçınılmasına olanak verecek zamanı tanıyamadı. Sebep her ne olursa olsun bilgi toplayabilmeliydi. Demek ki Eser, bilgi toplama aşamasına daha dikkat etmeli. Şu aralarda bunun eğitimini alıyor zaten.

    3. Arkadan kayma durumunda yapılması gerekenler nelerdir?

    Viraj çıkışı gibi noktalarda arka teker kaymasını yaşamak çok korkutucu bir tecrübedir. Motosikletin dengesini koruması için ilave bir aksiyonda bulunmayarak kendisini toplamasına izin verilmelidir. Toplayamacak kadar kayma devam ediyor ise debreyaj çekerek, motorun akışını izin vermek çözüm olabilir. Ancak bu viraj dışına çıkma ile sonuçlanacak bir eylem olabilir. Bu nedenle ilk yapılacak şey, motosikletin kendisini toplamasına izin vermek, ilave bir aksiyonda bulunmamak (gazı kesmemek, gidonu çevirmemek vb.) yapılacak en iyi harekettir. (Hakkı Abi, yanlışım varsa düzelt lütfen)

    4. Durmadan yola devam etmek doğru mudur? Olayın kritiğini interkom dan yapmak nelere davetiye çıkartır.

    Bence burada yazılanların en tehlikeli olanı bu. Motosiklet sürmek mutlak konsantrasyon gerektirir. Belki de bizlerin en çok yaptığı yanlış bu. Telefonla konuşmak (veya interkom ile) ne olursa olsun sürüş için ihtiyaç duyulan dikkat pastasından, bir kaç dilimi konuşmaya ayırmak demektir. Aslını isterseniz ben müzik dinlemeyi bile bıraktım. Sözlü müzik zaten hiç dinlemiyordum. Pek çok kişinin konsantrasyonunu artırdığını söyleyeceği müzik bile, konsantrasyon eksikliğine neden olur kanaatindeyim. Müzik, kalp ritminizi bile etkiliyorsa, sürüşünüzü mutlaka ama mutlaka etkileyecektir. Bunu da ancak kötü bir şey olduğunda öğrenebilirsiniz.

    Müzik bu kadar etkili iken, telefon veya interkom ile konuşmanın, hele ki az önce yaşanmış korkutucu bir olayı tartışmanın, kritiğini yapmanın, sürüşe vermeniz gereken dikkatin neredeyse tamamını alıp götüreceğine emin olabilirsiniz. Araba kullanırken telefon ile konuşmanın zararlarını araştırırken görülmüştür ki, sadece milyonda biri iki işi. aynı anda iki farklı konuyu düşünebilir. Bunu yaptıklarını sananlar, beyin korteksinin, düşünceler arasındaki hızlı akışını aynı an olarak algılamaktadır. Oysa beynimiz, iki olguyu aynı anda düşünmemekte, her iki olayı değerlendirmek arasında hızla gidip gelmektedir. Bizim sürüş esnasında bir anlık bile kayba tahammülümüz yoktur. Bu kısacık an, küçücük bir bilgi kırıntısının toplanıp işlenmesi için ihtiyaç duyulacak ve belki de önlenebilecek olan bir tehlikenin belirlenememesiyle, ölümle ile yaşam arasındaki çizgimizi belirleyen bir an olabilir.

    Sonuç olarak:

    Uyguladığımız ve tanıtıcılığını yapmaya çalıştığımız sitemin amacı, tehlikeyi yönetmek değil, potansiyel tehlikeleri yönetmektir. Tehlike oluşmadan, henüz potansiyel halindeyken tespit etmek ve tedbir almak, tehlike ile karşılaştıktan sonra tedbir almaktan daha basit ve uygulaması kolay olandır. Bu yüzden, ilk 3 soru yerine 4. soruya daha uzun cevap verebildim.


    Not : Unutmayınız ki burada paylaşılanlar, sadece olayların ve sistemin bir kısmını anlatmaktadır. Eksik bilgi en tehlikeli bilgi çeşididir. Tavsiyem, burada yazanları uygulamaya çalışmak yerine, yetkinliğini ispatlamış kişi veya kurumlardan eğitim alınmasıdır.

    Hepinize teşekkür ederim.
    Varmayı değil, sürmeyi seviyorum...

    Honda VFR800XA
    * RoSPA Advanced Riding Instructor
    Membership 69332
    * IBA MEMBER
    Membership 60475

  2. Ersan ÖZYURT güzel mesajın için 6 üye sana teşekkür etti :

    ahmet korkmaz (27-01-2014),Can Ekin (28-01-2014),Eser Kara (28-01-2014),Sadık SÖNMEZ (29-01-2014),sinan karagöz (27-01-2014),YASEMİN AYDIN (28-01-2014)

 

 

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •